راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت (Guidelines for conducting community surveys on injuries and violence, 2004)

چکیده: کتاب راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت, برای ایجاد راهکارهای موثر پیشگیرانه درباره بار آسیب و خشونت در جامعه تهیه شده است. هدف این کتاب، تنظیم راهنماهایی است که با استفاده از آنها بتوان پیمایش های جامعه نگر را با هدف جمع آوری اطلاعات درباره شیوع آسیب در جامعه طراحی کرد. کانون توجه این دستور‌العمل بر اجرای پیمایش هایی در جامعه است که در سطحی محلی و نه ملی انجام شده باشند. این راهنما خواننده را طی مراحل طراحی و ادغام پیمایشی جامعه نگر، درباره آسیب راهنمایی می‌کند و متدولوژی استاندارد شده برای جمع آوری سیستماتیک اطلاعات درباره آسیب و شرایط اطراف حادثه که به آسیب منجر شده است، ارایه می‌دهد. کتاب راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت در 10 فصل به شرح ذيل تنظیم شده است:
فصل اول آن به ارائه راهنمای استفاده از این دستورالعمل ها می‌پردازد
فصل دوم با استفاده از انجام پیمایشی در جامعه، درباره فواید جمع آوری اطلاعات آسیب در سلامت عمومی، توضیحاتی ارایه می‌دهد و مقدمه ای برای برخی اصطلاحات کلیدی ذکر می‌کند.
فصل سوم کتاب راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت, مراحل مقدماتی مورد نیاز برای برنامه ریزی و ساماندهی یک پیمایش در جامعه را مشخص می کند
چهارمین فصل آن اطلاعات پیش زمینه را در متدولوژی های گوناگون نمونه گری جمعیت ارایه می‌دهد و توجه عمده به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در سطح محلی یا محدود دارد.
در فصل پنجم، عناصر اطلاعاتی توصیه شده برای انجام پیمایش را در جامعه فهرست می‌کند
ششمین فصل کتاب راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت, آمادگی های مورد نیاز پیش از شروع به جمع آوری اطلاعات را توضیح می‌دهد .
هفتمین فصل به ارایه جزییاتی درباره انجام پیمایش در فیلد اختصاص دارد.
فصل هشتم برخی از جنبه های اخلاقی انجام پیمایشی آسیب در جامعه را مشخص می‌کند
فصل نهم به وارد کردن اطلاعات و تحلیل اطلاعات خام می پردازد.
فصل دهم کتاب راهنمای انجام پیمایش های اجتماعی مرتبط با آسیب و خشونت, درباره اهمیت ارایه گزارش و انتشار نتایج پیمایش،از نظر سلامت عمومی و برنامه ریزی برای برنامه های پیشگیری از آسیب صحبت می‌کند.
این کتاب در دپارتمان جوامع ایمن موسسه ی سلامت پژوهان نیکان و به سفارش شورای سیاستگذاری جامعۀ ایمن شهر تهران, موسسه ی بین المللی سلامت پروفسور سمیعی و شهرداری تهران ترجمه شده است. مشخصات کتاب: تألیف:دکتر دینش ستی ترجمه:دکتر محمد هادی موذن جامی، دکتر شهرام رفیعی فر، دکتر امیدوار رضایی میرقائد، دکتر مهناز منصوری، دکتر فرنوش داودی، دکتر محمدعلی شاه بابایی سال انتشار:1388 نوبت چاپ:- تعداد صفحات:- ناشر:موسسه نشر مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© زمستان،۱۳۹۷

کلیه حقوق این وب سایت در اختیار دفتر اطلاع رسانی دکتر امیدوار رضایی می باشد.

شماره تماس دفتر : ۰۲۱۸۸۸۹۱۰۴۷