سند خودروی ناجا رسمی است+سند

1396/05/09

پس از اظهار نظر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص مجرمانه بودن سند خودرو ناجا، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، سند ناجا قانونی است.

در حالی که فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار فرمانده ناجا در خصوص سند خودرو را مجرمانه دانسته و اعلام کرده است سند خودرو ناجا رسمی نیست، دکتر امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سند ناجا قانونی است.

امیدوار رضایی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت: عطف دستور حضرتعالی و دادستان محترم کشور جناب آقای منتظری و نامه سردار اشتری و جمعی از سردفتران و دفتریاران، نظریه قانونی و حقوقی این معاونت بدین شرح اعلام می‌شود:

مستند به ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی است.

با توجه به متن ماده (29) قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب 8/12/1389 و مشروح مذاکرات تصویب قانون مربوطه، همچنین با توجه به این که در ماده (47) قانون ثبت و اسناد صرفا به ثبت اموال غیرمنقول اشاره شده است، مستند قانونی مبنی بر الزام مراجعه به دفترخانه ثبت و اسناد برای نقل و انتقال خودرو یافت نشد.

به موجب ماده 1287 قانون مدنی سند خودروی صادره از سوی نیروی انتظامی رسمیت داشته و به ویژه با نسخ ماده (10) قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب1350 بوسیله  ماده (35) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در طرح دعاوی محاکم قضایی می‌تواند به عنوان سند تلقی شود.

گفتنی است، نایب‌ رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با مجرمانه خواندن اظهارات سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص قانونی بودن سند مالکیت خودرو که از سوی ناجا صادر می‌شود،   گفته است که این برگه به‌ عنوان سند نقل و انتقال قابل قبول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© زمستان،۱۳۹۷

کلیه حقوق این وب سایت در اختیار دفتر اطلاع رسانی دکتر امیدوار رضایی می باشد.

شماره تماس دفتر : ۰۲۱۸۸۸۹۱۰۴۷